torsdag 5 augusti 2010

Att flytta in Gravarne

Tänk hur lätt det går att bo in sig i ett kärt gammalt hus. Det är sen kväll när vi anländer till Trappan 3 som adressen är för detta hus som ligger i en trappa uppe på berget i Tjuvsund, tidstypiskt på stadig granitgrund. Här bor man i den salta luften med karga och mjuka inbjudande klipphällar och havet med sin styrka och skönhet som omsluter och som är ständigt närvarande.

Karl Allan Karlssons fina rederi med Zitabåtarna tar resenärer över sundet till Smögenbryggan. Båtarna som transporterat folk mellan samhällena sedan 1927 ( alltså flera år innan Sten A Olsson) är byggda helt i ek av familjen Karlsson själva och den fjärde generationen står vid rodret då vi tar oss över.


På bryggan vimlar det av båtfolk och bryggshoppare som söker efter sommarens fynd bland dessa lustfyllda sjöbodar. Och så norrmän..... lika många som de utreade foppatofflorna som pryder varanna sjöbodsvägg i alla kulörer som man kan tänka sig..nu endast 39 kr paret!
N och E går som på snitslad bana in och ut genom bodarna och jag och M följer trogna efter..eller nä M slinker in i egna som bodar och fyndar både hamparep och mässingskrok.
Zitabåten tillbaka och härlig middag på altan om än något stark då jag inhandlat fel chilipeppar på Ica Skeppet i morgonrusningen. Hej då M och N och vi tar en kvällspromenad utmed kajen och insuper skärgårdslivet i Gravarne.

1 kommentar:

  1. Hm... bor ni på Trappan tre? eller hyr ni på Trappan tre? eller har ni lämnat Göteborg? ÄR NI INTE KLOKA??!! En gång sprang jag ett lopp i Smögen, jag tror att det hette Smögenrundan eller bryggloppet. Det var komiskt. Jag hade anmält mig till "Sjömilen" och det visade sig att det bara var några kilometer långt. Deltagaråldern var omkring 10-12 år, såg det ut som när vi stod uppradade vid startlinjen. Leif Loket Olsson ropade ut i högtaleriet att nr 305, Magnus Edmar har nog anmält sig till fel distans. Jag fick byta och hamnade sedan i rätt startgrupp någon timme senare. 10 km. Annars var det en trevlig dag, sol och lagom vind.

    SvaraRadera