onsdag 11 augusti 2010

Husvisningar på Tjörn

I mina fantasier och drömmar har jag tittat på, renoverat, byggt till, möblerat och flyttat in i sommarhus som legat på badrocksavstånd till havet med lummig grönska, hallonbuskar, syrenberså och en trappa för morgonkaffet, under 25 års tid. Kanske igentligen mycket längre än så .......
Minns att jag som liten fantiserade mycket och lekte ofta ensam i mina fantasilekar. Ofta smög jag in på tidiga mornar på min systers toalett(hon hade egen då det ändå var hon som hade de långsta besöken där) målande svarta eyeliner och toperade sitt blonda svall på mitten av 60-talet. Dessa lekar minns jag väldigt klart men de tänker jag inte skriva om nu däremot om att dessa lekar oftast utspelade sig i "mitt eget sommarhus" Men något "eget sommarhus" har det inte blivit men många fantastiska minnen får underbara sommarvistelser i sommarhus som vi hyrt under dessa 25 år.

I söndags var det ändå så att det var dags för två husvisningar på Tjörn.....I Skogsborg som ligger strax innan Kyrkesund ( vilket är en trevlig plats med fina omgivningar) hade vi i annons sett "Charmig välplanerad tegelvilla belägen på trevlig trädgårdstomt med soliga uteplatser"
Fukt, spindelväv,mjuka bågnade plastmattor på golv och en mögellukt som mäklaren beskrev som kondens då huset stått tomt sedan november. Jag hör hur mäklaren talat om kondensen med alla som anländer med förväntningar så som vi . Vi ser på varandra och jag tänker hur tänkte hon mäklaren då hon öppnade upp för visning i detta hus denna soliga söndagsförmiddag.
........Sa jag att trädgården också var helt igenvuxen och trots solig förmiddag låg de soliga uteplaterna i skugga.

Nästa visning var ett hus som låg fint och gränsade till naturreservatet, en mycket stressad mäklare möter oss och är just påväg därifrån då vi kommer då han var tvungen att åka vidare tidigare.... vi springer igenom huset som är mycket fint renoverat och som har ett fint trädäck i sydvästläge, tyvärr fanns där inte vatten och avlopp, och mäklaren trodde kanske att ägaren kanske hade talat med kommunen om att det eventuellet skulle vara möjligt attborra för brunn om avloppet tja det visste han inte, en mycket söndertrasad brassestol stod på altanen utanför gäststugan och gav ett övergivet intryck....varför hade inte mäklaren plockat bort den.....

Senare i veckan var vi på en egen bokad visning med en mäklare som visste att vi var intresserade då vi hade tittat tidigare på huset , huset är också beläget i det trevliga Skogsborg och vi ville verkligen att det skulle vara något för oss. Lojt öppnade hon dörrar till huset gäststuga och leksstuga och vi gick runt och tittade....pratande i telefon iaktog hon oss då vi gick in och ut. Svarar på våra frågor med - Det känner jag inte till eller tyvär ägaren vet inte.....Vattenpölar i krypgrund och fuktig cellplats under golvet och lite för litet hus gjorde trots allt att då i åkte hem insåg att det var inget för oss. Men mäklaren då ... ja hon verkade inte som hon heller ville sälja och under vår hemväg ställer jag mig frågan. -Kommer dessa mäklare som vi träffat under dessa visningar någon gång få något sålt?

(Bilden har inget att göra med visningarna, bara två rara sjöbodar i Smögen, styrbord och babord kanske?)


2 kommentarer:

  1. Vilken mysig blogg du har, Mia! Jag kommer följa den med spänning.

    Kram Amanda

    SvaraRadera
  2. Men åååh vilka märkliga mäklare!

    Bäst att du väntar lite till - en vacker dag hittar du/ni det hus som ni verkligen tycker om. Med hjärtat, du vet :-)

    SvaraRadera