söndag 30 januari 2011

Kärlek till min stad och min stadsdel!

Kärleken kommer och kärleken går som det står i visan men En kärlek som dock aldrig kommer att gå över är min kärlek till Göteborg och till hjärtat av Göteborg, min stadsdel Majorna. En kärlek som ingen rår på, en kärlek för evigt.
Tänk att jag denna Bohuslänning, denna trogna Uddevallabo, skulle säga och känna så............

Jag tänker på all musik som skrivits av kärlek i Göteborg, om Göteborg och för Göteborg
Göteborgs energi har dragit igång en kampanj för att visa sin "stolthet och kärlek" till Göteborg. Bilder på stoltheter som hamnen och spårvagnarna och ackompanjeras av en specialskriven låt av Timo Räisänen, enligt energibolaget en "lokalpatriot". Filmen avslutas med copyn "För oss finns ingen annan stad".

Men själv lyssnar jag med kärlek till Henrik Wallgrens låt och jag rörs till tårar och blir glad på samma gång för denne glädjespridare trots kritiken mot de som styr i Göteborg, så finns den där, kärleken till Göteborg. Den hade Taube, Dahlqvist och den har Håkan och Wallgren det räcker för mig.

http://www.youtube.com/watch?v=K__rVnfoYX0&feature=player_embedded

Blev kärleksförklarad idag när jag och E var på invigningen av den nya våningen på Sjöfartsmuseet  med folkliga sjömanslåtar på fiol, luta och dragspel, Supertuben för barn och unga och utställningen om Göteborgs hamn med ett litet rött rum för musiken som inspirerats av Göteborg och sjölivet och där innanför ett glas Håkans sjömanskostym som han lånat ut på lång tid... alltså lång tid...
- Sedan kaffe på Musikens hus med majbor i alla åldrar runt borden...småprat och kramar hit och dit, vi köper middagasmat på Ica Toppen och småprat och kramar hit och dit och januarisolen skiner på Mariaplan där folk solskenssöndagspromenenrar, barn som skuttar, unga i samspråk och gamla med broddar och käpp och vi med näsan mot himmelen småpratande i vårt älskade Majorna och vårt Göteborg.

ps. men nu,,,MajornaLinné,,,ja jag vet inte,,, jag nöjer mig med Majorna ett tag till! ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar