söndag 13 mars 2011

B-promenaden Botaniska trädgården och så Änggårdsbergen

Ja men visst tror det eller ej men ytterligare en B-promenad! Vi går in genom grinden till Botaniska och till mitt stora förtret så när jag tar upp kameran så är batterierna slut. Ja ha en B-promenad utan bilder hur blir det, men jag får väl försöka beskriva bildligt hur allt va.

Vi började med att besöka Jéssika Berglunds fina utställning Koltrastvåren på Galleri Floras rike, åh den rekomenderas! Där visar Jessika sina samlingar och fynd från skogen i ett naturaliekabinett där allt blir till skatter. Finstämt, finurligt och fantastiskt tar hon väl  vara på allt vad naturen sparar och tysta och stillsamt närvarande går vi ut i trädgården.
Snö och is ligger fortfarande kvar på stigar och vägar när vi försiktikt tar oss fram genom Japan och Asien och vi ser spår av vårbruk och iordningställande för det som komma ska men också dvala och vila och förväntan från små skott vi en skylt som talar om att här ska komma en nemorosus eller här ska komma en kviridintus.......

Vi går ut genom grindarna och ut i ängårdsbergen, halkande uppför och nedför småvägarna glider vi ner till en stig som leder oss på mjuk bädd runt den lilla sjön....härligt, jag samlar, letar och spar och tar om hand.
Vi går runt sjön och kommer ut vid "naturrutan" som vi gick till  allt som oftast under åreta alla skiftningar med barnen, E-M och jag  när vi arbetade på förskola, åh vilka minnen! Jag berättar för M att vi alltid hade torra strumpor och plastpåsar med oss för det var alltid någon som dumpade i bäcken. Men ett par torra strumpor och plastpåse och så foten ner i stöveln igen så var fötter goa även på hemvägen.......
Ännu en härlig promenad att lägga till handlingarna och bilder nu då......Nä jag gör som Jessika samlar och spar och tar med hem då har jag känslan kvar ..................i mitt eget naturkabinett.

1 kommentar: