fredag 22 april 2011

när julen varar än till påska och sommaren kommer inom kort

Vår, vår ljuvliga vår äntligen är du här. Men fort, fort skyndar du förbi för sen kommer sommaren som jag längtar till och snart är den omsprungen och sen är det höst som strax övergår i vinter.

Men varför kommer påsken så sent i år? Jag känner mig snuvad på den långa våren som brukar börja med påsken som har Kristi Himmelsfärd och Valborg och Pingst på sig innan det blir sommar.
Men allt har sina formler. Påskdagen skall infalla första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen...... Enligt matematikern Carl Friedrich Gauss som tagit fram formeln för hur vi räknar ut när påsken ska infalla är tidigaste datum för påskdagen den 22 mars, och sista möjliga datum den 25 april. Senast påskdagen inföll 22 mars var 1818, och nästa gång blir 2285. Senast påskdagen inföll 25 april var 1943, och nästa gång blir 2038. Jo men jag vet igentligen allt det där, åren går helt enkelt! Men just nu är det LÅÅÅÅNGfredag och med Matteuspassionen och frukost i uterummet ska jag försöka stanna tiden lite och tänka att efter denna våren kommer ju en ny VÅR.




1 kommentar:

  1. jag har hört att det finns en afrikanskt ordspråk som lyder ungefär: tid är det ENDA vi har

    SvaraRadera