lördag 1 januari 2011

Hummer eller ostron och om att avge ett nyårslöfte!

Googlar på nyårslöften och ser att det endast 19% som lyckades hålla sina nyårslöften för 2010. Statistiken, som tagits fram av Sifo, visar också att löftena – och förutsättningarna att hålla löftet – ser lite olika ut beroende på hur mycket du tjänar samt var du bor i landet.

Storstadsbor är överrepresenterade när det gäller löften om bättre hälsa som att "äta mer hälsosamt" och "sluta röka eller snusa" men även löftet om att byta jobb och att få bättre koll på ekonomin. Fler ute i övriga landet än i storstan lovar att läsa fler böcker nästa år.

Jag läser i tidningen CHEF om toppchefernas nyårslöften, Träna mer, vara snäll mot sin man eller hjälpa orangutanger är några av deras nyårslöften.
Var glad, snäll och artig. Så lyder Kristina Kappelins nyårslöften. Det borde vara en livsfilosofi och inte ett nyårslöfte som man vet att bara var femte person klarar av att hålla. Artighet är en skön dygd.
På siten http://123an.tjosan.se/nyaar/roliga-nyaars-loeften.php kan man läsa och underhållas om tips på nyårslöften. Man kan ta del av roliga nyårslöften, löften för internetberoende m.m.

Själv tänker jag inte avge något nyårslöfte, det ligger inte för mig jag har aldrig gjort det. E och P kommer ner från övervåningen pigga och nytra efter sen kväll och då berättar P att han hållit sitt löfte under förra året, alltså en av de 19% . Löfte var att hålla sitt nyårslöfte!

Nä jag skulle föreslå att vi börjar med en återblick. ...Vad har egentligen 2010 varit för ett slags år?
Här kommer ett förslag på ett alternativ till nyårslöfte .....Gör en tidslinje över året.... vad har hänt, markera med färger över det som varit typiskt för just det året..... vilket tema har året haft? Vad vill jag ha för tema på 2011? Men vad i all sin dar?! Vad jag tar i...........
Nä det där är inte heller jag, jag är inte mycket för att se tillbaka , kanske inte heller så mycket för att se framåt....
Jag hoppas på ett sunt, vanligt, normalt år, jag hoppas att det rullar på.............. men klart man har vilda galna önskningar och extra ordinära förväntningar men de behåller jag för mig....




Men grattis till det nya året som bror L sa ...fel..då han ringde för att hälsa Gott nytt År och han vet inte hur rätt det igentligen blev. Grattis till ett nytt år.!! ett nytt frächt år som vi alla gav bort och fick av varandra igår
på FB, via sms, på kort, brev, eller då klockan slog tolv och lyfte blicken från våra mobiler och höjde glasen blickande ut mot nyårshimlen och mot varandra och sa : Gott Nytt År!

Jag passar på att tacka för en mycket trivsam och särdelse skön afton som blev avslutningen på 2010 hos M och J på Mors backe och för en fantastisk god hummer och för "välgångsäpplet" en ny god tradition!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar