torsdag 6 januari 2011

Kaspar, Melchior och Balthasar! och jag har kastat ut julen!

Tänk så mycket onödigt, eller måhända absolut nödvändigt, vetande som fastnat i mitt huvud genom åren. Bara en sådan sak att kunna namnen på den tre vise männen - inte särdeles nödvändigt men kul.  Hursomhaver så har de vise sin dag idag på den trettonde dagen efter jul. Alltså tretton dagar efter födelsen, och den dagen då det blev känt att han hade fötts.
De gick in i huset, och där fann de barnet och Maria, hans mor, och föll ner och hyllade honom. De öppnade sina kistor och räckte fram gåvor: guld och rökelse och myrra.

Då jag läser om de tre vise männen så kan jag läsa att på engelska eller franska så är betydelsen trollkarlar och i en del texter kallas de kungar och man såg dem som representanter för människans tre åldrar, ungdom, mandom och ålderdom, och som representanter för olika delar av världen.
Varför då? Var det inte nog att de kom och att de följde stjärnan och hittade rätt...........

Man vet ju igentligen inte om de var tre det är något man skrivit in senare, tänk om de var fem eller rent av tretton, vad hade de hetat och hade alla haft namnsdag idag? Jag önskar att det vore Knut för nu har jag kastat ut julen oavsett namnsdag!

Visste ni förresten att de tre vise männens benrester finns att beskåda i domkyrkan i Köln.............

5 kommentarer:

  1. tänk att om vi hade talat hebreiska hade vi ropat Galgalat, Malgalat och Sarachin ... kom in ät! Om vi varit deras föräldrar alltså.

    SvaraRadera
  2. Tänk om vi varit det, vad hade de fått till middag tror du? vad hade vi sagt då de skulle ge sig iväg?
    -ha huvorna på så ni inte blir kalla om huvudet!
    -sitt still på kamelen, ramla inte av!
    -hör av er då ni kommer fram,(typ skicka röksignaler, eller det var ju indianerna...

    SvaraRadera
  3. och kanske..
    - Galgalat, nu är du snäll mot Malgalat.. tänk på att han är laktosintolerant.. och Sarachin.. ÄT INTE HUNDAR !! du VET att dom är fulla av mask!.. jag vet att det är din favvorätt.. men du får INTE äta hund. I så fall bara i currysås.

    eller så sa dom nåt annat...

    SvaraRadera
  4. Det finns en bilderbok som heter "Berättelse om den fjärde vise mannen" .....

    SvaraRadera
  5. Men åh! Minns du namnet på honom!

    SvaraRadera