onsdag 9 mars 2011

Vad händer om man säger nej?


Förmågan att sätta gränser är nyckeln till känslan av värdighet och självrespekt läser jag idag. Detta är något som brister oftas hos mig och när det HÄNDE MIG ännu en gång idag....... så insåg jag att det också blir ett hot mot min framtid. Att sätta gränser är att vara någon, att ha identitet och integritet. Vad händer om man säger nej?

Nej är ett viktigt ord. Så viktigt att man måste kunna säga nej för att bli framgångsrik. Eller...?? Det ligger något i detta. Att ha en strategi och hålla sig till den.
Då måste man säga NEJ när saken faller utanför strategin annars blir det varken hackat eller malet. Visst är det svårt att säga nej till kolleger, chefer , gamla vänner, föräldrar eller sin käraste eller barnen.....
Men nu är det dags är att ta mig själv på större allvar och själv välja hur jag vill leva livet!!

Så nu sitter jag och tänker ut tips till mig själv........................
- Ändra inte på redan inbokad egen tid
- Håll almanacka dold och låt inte alltid alla ha full insyn i hur dagarna är bokade, (nu då många har almanackor i sina mobiler har man ju inte en aning om hur det verkligen ser ut för dem)
- Använda kalendern i mobilen kanske?
- Be om tid. Svara inte alltid ja direkt till människor utan be att få återkomma när du tänkt på saken.
- Känn efter hur det känns i kroppen. Lita på din intuition när du bestämmer dig för att svara ja eller nej
- Börja meningen alltid med, Nej jag kan inte i stället för då har jag planerat in det här
- Var en god förebild och uppmuntra andra att oftare säga nej oftare
.......................eller så kanske jag bara kan säga:
- jag måste borsta tänderna på min katt.
- jag vill göra färdigt min getostskulptur först.
- min undulat ska spela bowling i kväll och jag har lovat att bära väskan.
- jag måste fluffa till min duschmössa.
- jag har lovat en kompis att hjälpa henne att vika ihop vägkartor

Men fortfarande vet jag inte.....Vad händer om JAG säger nej?

2 kommentarer:

  1. heja heja hejahejahejaheja!!!

    Nej, Nä, Icke sa Nicke, Nixipixi, No, Njet, Neverinmylife .. möjligheterna är oändliga!

    SvaraRadera